Головна » Файли » Методична робота та матеріали для учнів » 10 клас Історія України

Культура України в добу непу
13.03.2016, 17:51

Питання

Досягнення

Історичні умови розвитку культури

 

Будівництво соціалізму і проведення державної політики культурної революції вимагали зміни свідомості людини. Шляхами досягнення цієї мети були:

— розповсюдження марксистсько-ленінської ідеології і мис­лення (через школи, вищі навчальні заклади, суспільні орга­нізації тощо);

— виховання людини в дусі соціалістичного суспільства (вір­ність партії, колективізм, інтернаціоналізм, нетерпимість до некомуністичної ідеології);

—  формування соціалістичної інтелігенції;

— ліквідація неписьменності дорослих.

Неп (відносна економічна свобода) і українізація (розвиток української мови, літератури тощо)

 

Розвиток освіти

 

1921 р. утворено Всеукраїнську надзвичайну комісію з боротьби з неписьменністю.

1923 р. утворено товариство «Геть неписьменність!»

Організація лікнепів, мобілізація культармійців, комсомолу та профспілок.

Завдяки зусиллям держави і громадськості до 1927 р. навчи­лися читати і писати понад 2 млн чоловік.

Наука

1921 – УАН була названа ВУАН.

Створено фізико-технічний інституту в Харкові. Вагомий внесок у

боротьбу з епідеміями зробили вчені М. Гамалія, Д. Заболотний. Історики Д.Багалій, Д. Яворницький, М. Яворський, М. Слабченко, М. Грушевський; літературознавці С. Єфремов, О. Білецький; економіст К. Воблий; нелінійна механіка: М.Крилов, М.Боголюбов; фізико-математичний відділ: Л.Граве.

Особливості розвитку літератури і мистецтва

 

Творчі організації

Самостійне виникнення, а згодом і розпад багатьох літера­турних об'єднань («Гарт», «Авангард», «Молодняк», «Нова генерація», «Плуг» тощо).

Створення у 1920 р. «Вільної академії пролетарської літера тури» (ВАПЛІТЕ), яка об'єднала видатних митців: М. Хви­льового, М. Ялового (керівники), М. Бажана, О. Довженка, М. Куліша, П. Панча, В. Сосюру, П. Тичину та ін.

Літературні напрямки

Існування багатьох шкіл і методів художньої літератури, зокрема:

— революційно-романтичного (П. Тичина, В. Сосюра, М. Бажан та ін.);

— неокласичного (М. Зеров, М. Драй-Хмара, М. Рильський та ін.);

— памфлетного (М. Хвильовий);

— гумору і сатири (О. Вишня) та багатьох ін.

Видавнича справа

Виникнення численних державних, кооперативних, приват­них видавництв, що друкували твори різних авторів, різних напрямів і течій

Розвиток театрального, музичного, художнього, кіно- мистецтва

Театр: 1922 – мистецьке об’єднання «Березіль» (реж. Лесь Курбас).

Музика: Г.Верьовка, П.Козицький, Б.Лятошинський, Л.Ревуцький.

Капела «Думка».

ОТМ: М.Бойчук, І.Їжакевич, Ф.Кричевський, К.Трохименко, В.Касіян, А.Петрицький.

Товариство ім. К.Костанді (Одеса, 1922), «Асоціація художників Червоної України» (АХЧУ)

Кіно: О.Довженко «Звенигора» (1928), «Арсенал» (1929), «Земля» (1930)

Культурно-просвітницька робота

Створення мережі клубів, хат-читалень, червоних куточків тощо.

Відкриття розгалуженої мережі бібліотек (вони проводили конференції, політінформації, іншу політичну й ідеологічну роботу).

Реконструкція старих і відкриття нових музеїв (історико-революційних, антирелігійних тощо). Здійснення плану монументальної пропаганди

Особливості формування радянської інтелігенції

Зростання кількості вищих навчальних закладів (перш за все технічних і партійних), технікумів, училищ.

Державне регулювання процесу формування інтелігенції.

Суттєві пільги для робітників і селян під час вступу до ви­щих навчальних закладів, заснування робітфаків.

Щорічні направлення комуністів і комсомольців на навчання для здобуття вищої освіти.

Відкриття заочних і вечірніх відділень при інститутах для навчання без відриву від виробництва.

Зростання ролі партійних організацій у вищих навчальних закладах, наукових установах тощо

Українська автокефальна православна церква

1921 – створення УАПЦ.

1928 – початок наступу на українську церкву.

1930 – ліквідація УАПЦ

1937 – розстріляно митрополита УАПЦ Василя Липківського

Репресії проти інтелігенції

1921—1923 рр.— арешт і депортація (за кордон або до табо­рів) учених, професорів, які мали власну точку зору на про­блеми виховання, навчальні плани, зміст навчання. 1928 р.— «Шахтинська справа», викриття «шкідників» се­ред спеціалістів та інженерів Донбасу

Висновок.

Період розквіту української культури (поряд з фактами тиску і переслідувань)

Категорія: 10 клас Історія України | Додав: ekarkusha
Переглядів: 228 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/2
Всього коментарів: 0
avatar